PKP Energetyka SA podpisała umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) oraz ING Bankiem Śląskim SA (ING) na emisję obligacji o wartości 500 milionów złotych. Środki pozyskane w wyniku emisji zostaną przeznaczone na finansowanie programu modernizacji układów zasilania sieci trakcyjnej, co umożliwi poruszanie się pociągów z większą prędkością.
Emisja obligacji przez PKP Energetyka jest jednym z elementów umożliwiających realizację przez Spółkę programu modernizacji układów zasilania sieci trakcyjnej. Celem tego programu jest poprawa parametrów jakościowych zasilania w energię elektryczną sieci trakcyjnej. Inwestycje modernizacyjne w ramach projektu rozpoczęły się w 2012 r., a planowany termin ich ukończenia przypada na rok 2015. Wartość całego programu inwestycyjnego wynosi ponad 1 mld złotych. Emisja obligacji w pełni zaspokaja potrzeby PKP Energetyka w zakresie zewnętrznego finansowania tej inwestycji. Pozostałą kwotę Spółka zamierza sfinansować ze środków pozyskanych w ramach prowadzenia działalności biznesowej.
Emisja obligacji PKP Energetyka ma charakter niepubliczny, a jej całość została objęta przez banki BGK oraz ING. Termin zapadalności obligacji przypada na 15 grudnia 2020 r.
Emisja obligacji zapewnia bezpieczne i stabilne finansowanie kluczowego programu inwestycyjnego Spółki, jakim jest modernizacja układów zasilania sieci trakcyjnej – powiedziała Marta Towpik, członek zarządu, dyrektor ekonomiczno-finansowy PKP Energetyka. Warunki, na jakich odbywa się ta emisja świadczą o tym, że PKP Energetyka jest dobrze postrzegana przez instytucje finansowe i cieszy się ich zaufaniem – dodaje.
Modernizacja układów zasilania sieci trakcyjnej to bardzo ważny element szerszego programu inwestycyjnego w infrastrukturę kolejową, służący przystosowaniu linii kolejowych do zwiększonej prędkości pociągów.
Docelowo program zakłada, że w 2015 r. linie kolejowe, po których jeździć będą m.in. pociągi Pendolino, zostaną w pełni przystosowane do ich wymogów w zakresie poboru mocy. Realizacja programu inwestycyjnego oznaczać będzie istotną zmianę jakościową na kolei, która powinna przełożyć się na komfort i zadowolenie pasażerów.
Jesteśmy świadomi znaczenia naszych prac dla końcowego sukcesu całego programu unowocześnienia polskich kolei – powiedział Tadeusz Skobel, prezes zarządu PKP Energetyka. Czujemy się odpowiedzialni nie tylko wobec naszych klientów czyli PKP Polskie Linie Kolejowe SA i przewoźników kolejowych, ale przede wszystkim pasażerów, którzy w pierwszej kolejności skorzystają na zmianach jakościowych w infrastrukturze kolejowej – dodaje.